Vievio kelių muziejus. Lengvųjų automobilių skyrius

Spausdinti
Narių vertinimas:  / 0
BlogiausiasGeriausias 
Parašyta Ketvirtadienis, 27 rugpjūčio 2015

Raminta ČESNAUSKAITĖ

Muziejaus vadovas J. Stepankevičius vairuotojo teises gavo vairuodamas tokią palutarkęVievio kelių muziejuje Lengvųjų automobilių skyriuje galima rasti arklių traukiamų transporto priemonių, medinių dviračių-paspirtukų, lengvųjų automobilių kolekciją, kelio ženklų ir kitų įdomių eksponatų. Muziejaus vadovas, vievietis Juozas Stepankevičius, rodydamas lankytojams eksponatus, nei vieno nepalieka nuošaly, kiekvieno paklausia, koks svarbiausias žmonijos išradimas arba kuo skiriasi „Zaporožietis” nuo kitų automobilių, į kai kuriuos eksponatus net paprašo įlipti.

Arklių traukiama technika

DSCF7868Lengvųjų automobilių skyrius įkurtas apie 1995 m. Ekskursija pradedama nuo arkliais traukiamos technikos apžiūros. Dauguma šių eksponatų dovanoti ūkininkų.

J. Stepankevičius juokauja, kad karo metais arkliai buvo vertinami labiau nei žmonės, davė daugiau naudos, net pasus kiekvienas arklys turėjo (arklio pasą su nuotrauka galima pamatyti Vievio kelių muziejuje). Muziejuje galima apžiūrėti dviejų arklių traukiamą toną sveriantį betoninį volą, kuris buvo naudojamas iki 1945 m. žemės sankasos ir žvyro dangos kietinimui, dvivagį plūgą, traukiamą dviejų arklių, pagamintą Lenkijoje, naudotą kelių statyboje viršutinio žemės sluoksnio išpurenimui, priešgaisrinės juostos įrengimui.

Arklių traukiamas bitumo katilasMuziejuje saugomas veželis, pagamintas Prienų rajone gyvenusio kalvio 1920 m. ir kelio meistro naudotas žiemą prižiūrint kelius, vežimas „kalamaška“, naudotas tiesiant Žemaičių plentą, juo buvo vežamas gruntas ir kitos medžiagos, naudotos tiesiant kelius. Yra čia ir arklių traukiamas vokiškas bitumo katilas, pagamintas 1854 m., sveriantis pusantros tonos, katilo šildymo kuras – durpės ir kelmai.

Lengvieji automobiliai

ZaporožietisDauguma lengvųjų automobilių muziejui yra padovanoti arba įsigyti VšĮ „Automagistralės“ (kuriai priklausančiose patalpose įkurtas Vievio kelių muziejus) direktoriaus Vladislovo Molio ir muziejaus vadovo J. Stepankevičiaus dėka. Vienas iš tokių yra 1954 m pagamintas ir 1280 kg sveriantis automobilis M-400, kuriuo važinėjo inžinerinis-techninis personalas. Muziejui atiteko ir J. Stepankevičiaus asmeninis automobilis. Tai vienas iš dviejų VAZ 2101, esančių muziejuje, jį remontavo J. Stepankevičius ir M. Chodasevičius. Muziejuje yra V. Molio dėka gautas 1957 m. pagamintas motociklas su priekaba, kuris buvo naudojamas darbų vykdytojų susisiekimui su objektais.

Statant kelius, pasitaikydavo tokių vietų, kur neįmanoma buvo privažiuoti jokiomis transporto priemonėmis, gelbėdavo tik „ZAZ 968“, kuris dėl savo lengvumo (730 kg) visur pravažiuodavo geriau nei traktorius. Ypač „Zaporožiečiai“ pasitarnavo tiesiant kelio Ryga-Kaliningradas atkarpą per Kurtuvėnų regioninį draustinį. „ZAZ 968“ automobilį muziejui padovanojo buvęs Šiaulių plento mechanikas Alfonsas Vasiliauskas.

Brangiausi eksponatai

Muziejaus eksponataiVievio kelių muziejaus Lengvųjų automobilių skyriuje esančios transporto priemonės yra suremontuotos, restaruota tik viena – palutarkė, kuri yra ir viena iš brangiausių muziejaus eksponatų. Tai krovininė automašina GAZ –MM, kuri 1941-1942 m. atliko unikalią transporto operaciją per Leningrado (dabar Sankt Peterburgas) blokadą, kai vokiečiai apsupo miestą ir užblokavo visus kelius į miestą, išskyrus Ladogos ežerą, per kurį ėjo vadinamas „gyvybės kelias“. Palutarkėmis ir „Ural Zis“ markės mašinomis buvo evakuojami žmonės, vežami maisto produktai badaujantiems. Po karo šios mašinos buvo naudojamos atstatant sugriautus tiltus ir kelius. Abi transporto priemones galima apžiūrėti Vievio kelių muziejuje. J. Stepankevičius, muziejaus lankytojams rodydamas palutarkę, didžiuodamasis pasakoja, kad tokią vairuodamas gavo vairuotojo teises.

Vievio kelių muziejaus vadovas sako, kad jam visi muziejaus eksponatai yra brangūs, tačiau prasitaria, kad mieliausias – brička, pagaminta kalvio Panevėžio rajone 1836 m. ir naudota kelio meistro, prižiūrinčio kelius. Eksponatą muziejui padovanojo Antanas Jurkevičius. Brangiausiu gamtos sukurtu eksponatu direktorius pavadino kieme esantį didžiulį akmenį, kuris išraižytas juostomis, tarsi mūsų šalis keliais. J. Stepankevičius sako, kad visos transporto priemonės į muziejų atriedėjo pačios, o išgirdęs, kad kas dar namuose turi kokį automobilį ar traktorių, prašo padovanoti jį muziejui – ateinančioms kartoms parodyti.

Share
Copyright 2011. Joomla 1.7 templates.